Validiteit in paarsgewijze beoordelingen van docentcompetenties
Trefwoorden:
Samenvatting
uit verschillende bronnen en contexten, hangt de validiteit van die beoordelingen voornamelijk af van de beoordelingsprocessen van beoordelaars. Verschillende auteurs hebben gesuggereerd dat de kwaliteit van beoordelingsprocessen kan worden versterkt door samenwerking tussen beoordelaars, maar tot nu toe is weinig empirisch onderzoek beschikbaar over de aard van gezamenlijke beoordelingsprocessen en de wijze waarop samenwerking de validiteit van de beoordeling kan bevorderen. In deze studie beoordeelden 24 beoordelaars paarsgewijs dezelfde docent-in-opleiding. De aard van hun beoordelingsprocessen werd gekarakteriseerd aan de hand van de door hen ondernomen communicatieve activiteiten. Vier typen gezamenlijke beoordelingsprocessen konden op deze manier worden onderscheiden en voor elk type konden specifieke sterke punten en valkuilen worden vastgesteld. De resultaten hebben gevolgen voor de waarborging van validiteit in competentiebeoordelingen en de training van beoordelaars.