Ontwikkeling van een zelfbeoordelingsinstrument voor docentcompetenties

Auteurs

  • E.C. Roelofs
  • M. Nijveldt
  • D. Beijaard

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze studie richt zich op de ontwikkeling en beproeving van een webgebaseerd instrument voor zelfbeoordeling ten behoeve van docenten in het hoger beroepsonderwijs. Het instrument is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over relevante taakgebieden van deze doelgroep. Het instrument bestrijkt 18 onderscheiden competenties, verdeeld over vijf taakgebieden. Gebruikers krijgen na afname ervan feedback in de vorm van scoreprofielen en een schriftelijke toelichting. In twee rondes zijn proefversies van het instrument voorgelegd aan hbo-docenten, deels schriftelijk en deels webgebaseerd. De resultaten van een pilot en een vervolgstudie wijzen uit dat de competenties betrouwbaar kunnen worden vastgesteld met behulp van 18 schalen (totaal 182 items). Voor twee competenties zijn bovendien meer verfijnde schalen ontwikkeld, die differentiëren naar deelaspecten van deze competenties en naar specifieke beroepssituaties. Ook deze schalen blijken betrouwbaar. De psychometrische meerwaarde van deze differentiatie verschilt voor de twee competenties. Geïnterviewde hbo-docenten laten weten dat het achterliggende domein van het instrument herkenbaar en representatief is. Bovendien zet de zelfbeoordeling hen aan tot reflectie op het eigen beroep, waarmee een proces van verdere professionalisering wordt ondersteund.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling van een zelfbeoordelingsinstrument voor docentcompetenties. (2023). Pedagogische Studiën, 85(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14488