Sociale steun, persoonlijk netwerk en studiesucces in het hoger onderwijs

Auteurs

  • L. Doeven-Eggens
  • M.P.C. Werf der van
  • R.J. Bosker

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel is onderzocht in welke mate sociale steun en persoonlijke netwerken invloed hebben op het behalen van een diploma en op het studietempo van studenten in het universitaire onderwijs. Daarnaast is gekeken of prestatiemotivatie, studiegerelateerd welbevinden, tijdsbesteding, uitstelgedrag en zelfvertrouwen een mediërende rol spelen in deze relatie. Het onderzoek is een follow-up van de VOCL-cohort 1989, maar is uitsluitend gericht op die leerlingen die na het voortgezet onderwijs zijn doorgestroomd naar een universitaire opleiding. Deze studenten zijn in 2004 opnieuw benaderd met een vragenlijst. Sociale steun bleek geen invloed te hebben op het behalen van een diploma, maar wel op studietempo. Ook bleek er invloed van het persoonlijke netwerk van studenten op studietempo. Studenten met een groter aantal mensen in hun netwerk hebben minder kans op studievertraging, en studenten met gemiddeld oudere mensen in hun netwerk hebben een grotere kans op studievertraging. Deze relaties werden niet gemedieerd door prestatiemotivatie, studiegerelateerd welbevinden, tijdsbesteding, uitstelgedrag of zelfvertrouwen

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociale steun, persoonlijk netwerk en studiesucces in het hoger onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 85(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14496