Stimuleren van ontdekkend leren met behulp van proceswerkbladen: effecten op taakprestaties en metacognitieve kennis

Auteurs

  • K. Jong de
  • S. Brand-Gruwel

Trefwoorden:

Samenvatting

In het huidige onderwijs wordt ontdekkend leren als werkvorm veelvuldig ingezet. Het zelfstandig verwerven en verwerken van informatie binnen een dergelijke leeromgeving is geen vanzelfsprekendheid. Leerlingen hebben begeleiding nodig om het ontdekproces goed te laten verlopen en te komen tot goede taakprestaties. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de effecten van procesbegeleiding, binnen een omgeving voor ontdekkend leren, op taakprestatie en metacognitieve kennis binnen de groepen 7 en 8 van de basisschool. Het onderzoek dat is opgezet volgens een pretest-posttest controle-groepdesign, is uitgevoerd bij 103 leerlingen van twee basisscholen. Tijdens de interventie werd getracht de taakprestatie en metacognitieve kennis te verbeteren door de leerlingen tijdens het ontdekproces te begeleiden met proceswerkbladen. Uit het onderzoek bleken de effecten van het werken met proceswerkbladen verschillend voor de groepen 7 en 8. Bij groep 7 werd geen aantoonbaar effect gevonden, terwijl de leerlingen van groep 8 die proceswerkbladen hadden gebruikt beter presteerden dan de controlegroep. Daarnaast was het effect op metacognitieve kennis in beide groepen gering.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Stimuleren van ontdekkend leren met behulp van proceswerkbladen: effecten op taakprestaties en metacognitieve kennis. (2023). Pedagogische Studiën, 85(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14497