Metacognitieve zelfregulatie, motivatie en perceptie van klassenklimaat. Zijn er sociaal-culturele verschillen?

Auteurs

  • S.V. Blom
  • D.J. Hoek
  • G.T.M. Dam ten

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel onderzoeken we de vraag of er bij leerlingen in de vierde klas van havo en vwo (N = 1402) verschillen in metacognitieve zelfregulatie optreden die samenhangen met hun sociaal-culturele achtergrond. We onderzoeken daarnaast of de perceptie van klassenklimaat en motivatiekenmerken van leerlingen hun metacognitieve zelfregulatie beïnvloeden en of ook daarin sociaal-culturele verschillen optreden. Er worden inderdaad sociaal-culturele verschillen in metacognitieve zelfregulatie aangetroffen. Migrantenleerlingen rapporteren een hogere metacognitieve zelfregulatie dan autochtonen, leerlingen met lage SES een hogere dan leerlingen met hoge SES, en meisjes een hogere dan jongens. Multilevelanalyses tonen aan dat migrantenleerlingen, leerlingen met lage SES, en jongens een hogere metacognitieve zelfregulatie rapporteren als zij de leertaken waarderen, zich gesteund voelen door de docent, en een intrinsieke en extrinsieke doelgerichtheid hebben. Voor deze groepen vinden we een negatieve relatie tussen geloof in eigen kunnen en metacognitieve zelfregulatie. Schoolcompositie (‘schoolkleur’) en schooltype (havo en vwo) hebben geen invloed op metacognitieve zelfregulatie en leerlingwelbevinden heeft dat evenmin.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Metacognitieve zelfregulatie, motivatie en perceptie van klassenklimaat. Zijn er sociaal-culturele verschillen?. (2023). Pedagogische Studiën, 84(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14506