De maatschappelijke waardering van leraren in Vlaanderen en de opvattingen van de publieke opinie over hun opdracht

Auteurs

  • A. Aelterman
  • J.C. Verhoeven
  • I. Rots
  • I. Buyens

Trefwoorden:

Samenvatting

Op basis van een bevraging van een representatieve steekproef van 982 Vlamingen, beoogt deze bijdrage inzicht te geven in het beeld van de leraar dat leeft in Vlaanderen. Twee vragen staan centraal: in hoeverre heeft de bevolking waardering voor de leraar en hoe denkt de bevolking over de opdracht van de leraar? De resultaten van deze survey tonen aan dat de leerkracht bij de meeste Vlamingen een positief beeld oproept en kan rekenen op een hoge waardering. De brede bevolking ziet ook in dat het lerarenberoep een veeleisend beroep is, dat de voorbije decennia sterk veranderd is. Bovendien zijn er in dit onderzoek indicaties dat de verruimde professionaliseringsopvatting die ten grondslag ligt aan de basiscompetenties en beroepsprofielen voor leraren in Vlaanderen, gedragen wordt door de brede bevolking. De publieke opinie verwacht dat leraren hun pedagogische verantwoordelijkheid als partner in de opvoeding opnemen, vooral op het vlak van de sociale vorming van kinderen en jongeren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De maatschappelijke waardering van leraren in Vlaanderen en de opvattingen van de publieke opinie over hun opdracht. (2023). Pedagogische Studiën, 84(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14508