Leren onderwijzen tijdens een duale lerarenopleiding

Auteurs

  • J. Buitink

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek betreft het leren onderwijzen van aanstaande leraren tijdens een duale opleiding. Centraal in het onderzoek staan de werktheorieën van deze aanstaande leraren, de veranderingen die zich daarin voordeden en de wijze waarop de aanstaande leraren hun werktheorie veranderden. Hiertoe zijn acht aanstaande leraren gedurende hun opleiding intensief gevolgd. De data zijn verzameld met behulp van interviews, concept maps en leerverslagen. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de aanstaande leraren tijdens de opleiding brede werktheorieën ontwikkelden met aandacht voor het leerproces van de leerling en gekenmerkt door een duidelijke structuur. Hun leerproces daarentegen vertoonde grote individuele verschillen. Ze ontwikkelden ieder een eigen manier van leren onderwijzen. Op basis van deze resultaten zijn enkele vragen geformuleerd voor vervolgonderzoek betreffende de invloed van de leerstijl op het leerresultaat, de invloed van de leeromgeving, het leren op de werkplek en de eerste jaren van de beroepsuitoefening.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp