Spanningsvolle situaties in etnisch-heterogene klassen: ervaringen van leerlingen

Auteurs

  • H. Radstake
  • Y. Leeman
  • W. Meijnen

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel doen wij verslag van een onderzoek naar de ervaringen van leerlingen met spanningsvolle situaties in etnisch-hetero - gene klassen. We waren geïnteresseerd in het soort ervaringen van leerlingen, de mate van spanning die zij ervaren en in de mogelijke relatie die zij leggen met de etnische samenstelling van de klas. In het kader van de discussie over diversiteit en sociale cohesie richtten we ons op mogelijke verschillen in etnische afkomst. Daarnaast wilden we weten welke contextkenmerken een rol spelen bij de frequentie waarin spanningsvolle situaties ervaren worden. Met behulp van een vragenlijst werden twintig situaties voorgelegd aan leerlingen in het voortgezet onderwijs van 34 scholen die verspreid over Nederland in grotere en kleinere steden gevestigd zijn. De vragenlijst werd door 1987 leerlingen ingevuld. We vonden inderdaad verschillen langs etnische lijnen. In de discussie worden onze bevindingen in verband gebracht met waardevormend onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Spanningsvolle situaties in etnisch-heterogene klassen: ervaringen van leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 84(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14513