De verschillende gezichten van moreel-kritische situaties: emoties, overwegingen en handelingen van docenten

Auteurs

  • S. Maas
  • C. Klaassen
  • E. Denessen

Trefwoorden:

Samenvatting

Hoe reageren docenten als zij worden geconfronteerd met situaties waarin leerlingen iets doen of zeggen waardoor morele waarden in het gedrang komen? Om hier zicht op te krijgen is bij 234 docenten in het voortgezet onderwijs een vragenlijst afgenomen waarin zij zes van dit soort hypothetische moreel-kritische situaties kregen voorgelegd. De docenten werd gevraagd welke emoties de verschillende situaties bij hen zouden oproepen, hoe zij zouden handelen als zij met de situaties geconfronteerd zouden worden en welke overwegingen zij daarbij van belang zouden vinden. Beschrijvende analyses zijn uitgevoerd en vervolgens is nagegaan in hoeverre de reacties van de docenten per situatie verschilden. De resultaten laten zien dat som mige emoties veel sterker zouden worden ervaren dan andere emoties en dat aan bepaalde overwegingen meer belang werd gehecht dan aan andere overwegingen. Verder bleek dat de reactie van de docenten niet los stond van de situatie. Er bestond een verschil tussen si - tuaties waarin leerlingen het welzijn van medeleerlingen in gevaar brachten en situaties waarin leerlingen hun mening gaven over een moreel, maatschappelijke kwestie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De verschillende gezichten van moreel-kritische situaties: emoties, overwegingen en handelingen van docenten. (2023). Pedagogische Studiën, 84(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14514