Notitie: Beter dan vroeger of terug bij af? Een historische reflectie op het ‘nieuwe opleidingsparadigma’ voor de pabo

Auteurs

  • H.W. Essen van
  • M.C. Timmerman

Trefwoorden:

Samenvatting

De brede kritiek op het curriculum van de pabo was enkele jaren geleden voor het Lande - lijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO) aanleiding tot het ontwerpen van een ‘nieuw opleidingsparadigma’. Deze vernieuwingsretoriek heeft een lange traditie. Vanaf het begin omvatte de opleiding, hoe verder ook vormgegeven, vier basiscomponenten: pedagogisch-didactische theorievorming, schoolse kennis en culturele geletterdheid, praktische vorming, en het stimuleren of ontwikkelen van de juiste persoonlijke eigenschappen. De relatieve zwaarte van de componenten verschoof in de tijd, afhankelijk van de vooropleiding van de leerlingen/studenten, de status van het beroep en verwach - tingen van de samenleving. Het huidige ontwerp vertoont de meeste overeenkomst met dat uit de eerste helft van de negentiende eeuw, toen eveneens de persoon van de leraar en de praktische vorming centraal stonden – niet beter dan vroeger dus, maar terug bij af. De prijs voor het beste ontwerp gaat naar dat uit 1920, dat een optimale balans tussen de vier componenten vertoont.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Notitie: Beter dan vroeger of terug bij af? Een historische reflectie op het ‘nieuwe opleidingsparadigma’ voor de pabo. (2023). Pedagogische Studiën, 84(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14517