Begeleiden van leerlingonderzoek: Effecten van ondersteuning door docenten op de prestaties van leerlingen bij aardrijkskundige onderzoekstaken in de tweede fase voortgezet onderwijs

Auteurs

  • J. Veenhoven
  • K.M. Stokking

Trefwoorden:

Samenvatting

De probleemstelling van dit onderzoek luidt: “Hoe hangt de intensiteit van verschillende typen ondersteuning die de docent biedt samen met de leerprestaties van leerlingen die in kleine groepen samenwerken aan een aardrijkskundig onderzoeksontwerp?” Aan het onderzoek deden negen aardrijkskundedocenten mee met in totaal 160 leerlingen uit het vierde en vijfde jaar van het vwo. De leerlingen maakten twee praktische opdrachten in kleine groepjes. Voorafgaand en na afloop maakten ze individueel een onderzoekstoets en na afronding van het gezamenlijke onderzoeksontwerp vulden ze beide keren een vragenlijst in over de intensiteit van de ondersteuning en de kwaliteit van de onderlinge samenwerking. Uit de resultaten is op te maken dat noch de ondersteuning van het taakinhoudelijke leerproces noch de ondersteuning van de samenwerking direct hebben bijgedragen aan de kwaliteit van de indivi duele onderzoeksontwerpen. Daarentegen lijkt de ondersteuning van de samenwerking wel te hebben geleid tot productievere leerlinginteractie tijdens de taakuitvoering.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Begeleiden van leerlingonderzoek: Effecten van ondersteuning door docenten op de prestaties van leerlingen bij aardrijkskundige onderzoekstaken in de tweede fase voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 84(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14518