De effectiviteit van voorschoolse kindercentra en de invloed van centrumkenmerken en gezinsachtergrond

Auteurs

  • R.C.M. Steensel van
  • J.J.H. Kurvers
  • A.L.M. Vallen

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de mate waarin de effectiviteit van voorschoolse kindercentra wordt beïnvloed door contextfactoren zoals centrumkenmerken en gezinsachtergrond. Allereerst werd een vergelijking gemaakt tussen de schoolprestaties (meer specifiek de geletterde vaardigheden) van kinderen die al dan niet een centrum hebben bezocht. Deze vergelijking toonde positieve effecten van centrumbezoek wat betreft de ontluikende geletterdheid, beoordeeld metalinguïstisch bewustzijn en beoordeelde schriftoriëntatie. Via leidster - interviews werden gegevens verzameld over de door de kinderen bezochte centra. Statistische analyses wezen op een relatie tussen bepaalde organisatiekenmerken en centrum - effecten; met name een lage volwassene-kind - ratio leek het effect van centrumbezoek op geletterde vaardigheden positief te beïnvloeden. Via ouderinterviews werd informatie ingewonnen over de gezinsachtergrond van kinderen. Analyses naar aanleiding daarvan lieten voor de allochtone kinderen een relatie zien tussen centrumeffecten en de mate waarin ze thuis Nederlands taalaanbod krijgen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De effectiviteit van voorschoolse kindercentra en de invloed van centrumkenmerken en gezinsachtergrond. (2023). Pedagogische Studiën, 84(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14519