De bufferfunctie van sociale steun in de relatie tussen gepest worden, gezondheids- en depressieve klachten

Auteurs

  • M. Spaa-van der Winden Pouwelse

Samenvatting

In deze cross-sectionele studie onder 606 Haagse basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 zijn de gevolgen onderzocht van gepest worden voor de gezondheid en het hebben van depressieve klachten. Voorts is de invloed van sociale steun nagegaan op de relatie tussen gepest worden en gezondheids- en depressieve klachten. Nog geen 12% van de kinderen werd helemaal niet gepest. Jongens werden evenveel gepest als meisjes, maar rapporteerden wel vaker dan meisjes dat ze zelf pesten. Kinderen die gepest werden scoorden significant hoger op gezondheidsen depressieve klachten dan kinderen die niet gepest werden. Sociale steun bleek niet als moderator of als mediator het welbevinden van basisschoolleerlingen te beïnvloeden, maar als een onafhankelijke factor. Kinderen die weinig sociale steun kregen, rapporteerden meer gezondheids- en depressieve klachten dan kinderen met meer steun. Ook waren er verschillen tussen leerlingen van ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen. Kinderen op zwarte scholen pestten meer, ontvingen minder sociale steun en waren depressiever dan kinderen op witte scholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De bufferfunctie van sociale steun in de relatie tussen gepest worden, gezondheids- en depressieve klachten. (2023). Pedagogische Studiën, 84(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14522