Determinanten van burgerschapsvorming bij jongeren: Een internationaal vergelijkend onderzoek naar kiesintenties bij 14-jarigen

Auteurs

  • M. Hooghe
  • T. Reeskens
  • D. Kavadias
  • E. Claes

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel gaan we na welk effect burgerschapsvorming via de school heeft op de bereidheid deel te nemen aan verkiezingen. De analyse is gebaseerd op het IEA-onderzoek over burgerschapsvorming (met 88.992 14- jarige respondenten in 27 landen). Door het gebruik van multilevelmodellen kunnen we een onderscheid maken tussen effecten op individueel niveau, school- en landenniveau. Op individueel niveau worden de hypotheses bevestigd over de effecten van gender, socioeconomische status, burgerschapsvorming, het algemene participatieklimaat in de school en de aanwezigheid van een open klasklimaat en de socio-economische status van de leerling. Op schoolniveau tonen de analyses geen significante effecten aan van bijkomende inspanningen op het vlak van burgerschapsvorming. Op landenniveau waren verschillende variabelen die wel een effect hebben op de verkiezingsopkomst bij volwassenen niet significant gerelateerd aan de toekomstige stembereidheid bij jongeren. Onze conclusie is dan ook dat zowel burgerschapsvorming als het schoolklimaat een effect hebben op de kiesintentie van jongeren; de vorm waarin burgerschapsvorming wordt gegeven vertoont geen significant verband met de bereidheid te gaan stemmen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Determinanten van burgerschapsvorming bij jongeren: Een internationaal vergelijkend onderzoek naar kiesintenties bij 14-jarigen. (2023). Pedagogische Studiën, 84(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14524