Een vergelijking van de perspectieven van docenten in het voortgezet en wetenschappelijk onderwijs op onderwijzen en leren in de context van onderwijsvernieuwingen

Auteurs

  • H.W. Oolbekkink-Marchand
  • J. Driel van
  • N. Verloop

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit onderzoek hebben wij de overeenkomsten en verschillen tussen perspectieven van docenten op leren en onderwijzen onderzocht in de context van vernieuwingen in het voortgezet onderwijs. Een grootschalig vragenlijstonderzoek werd uitgevoerd onder 675 docenten uit vwo en w.o.. De uitkomsten van het onderzoek lieten drie perspectieven zien die gekarakteriseerd werden als 1) ontwikkelingsgericht en gedeelde sturing, 2) kennis - gericht en sterke sturing en 3) menings - vorminggericht en losse sturing. Docenten uit het voortgezet onderwijs bleken een voorkeur te hebben voor het eerste perspectief terwijl docenten uit het wetenschappelijk onderwijs een voorkeur hadden voor het derde perspectief. Ook werd de relatie tussen vakgebied en de perspectieven van docenten onderzocht. Hieruit bleek dat docenten uit de “zachte” disciplines meer belang hechtten aan het eerste en het derde perspectief dan hun collega’s uit de “harde” disciplines.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een vergelijking van de perspectieven van docenten in het voortgezet en wetenschappelijk onderwijs op onderwijzen en leren in de context van onderwijsvernieuwingen. (2023). Pedagogische Studiën, 84(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14525