De invloed van het Programma Alternatieve Denkstrategieën op reactieve en proactieve agressie bij jongens in het primair onderwijs: effecten na één jaar

Auteurs

  • J.J. Louwe
  • C.W. Overveld van
  • W. Merk
  • B. Castro de
  • W. Knoops

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit onderzoek werd nagegaan of een methode ter bevordering van sociale en emotionele competentie, het Programma Alter - natieve Denkstrategiëen (PAD), van invloed is op reactieve en proactieve agressie bij jongens in het speciaal onderwijs en in het regulier en speciaal basisonderwijs. Leerlingen in de experimentele groep doorliepen gedurende een periode van twee jaar een gericht en methodisch aanbod van lessen uit het PAD-leerplan. Na één jaar waren er positieve effecten van PAD op totale agressie en op de reactieve agressie in het bijzonder. Voor proactieve agressie werd geen effect van PAD gevonden. De mate van tevredenheid van de leerkracht over de aanpak van PAD bleek samen te hangen met de mate van vermindering van reactieve agressie. De mate waarin leerkrachten de aanwijzingen vanuit PAD betreffende het dagelijks gebruik van materialen uitvoerden, bleek vooral van invloed op de reactieve agressie bij leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van het Programma Alternatieve Denkstrategieën op reactieve en proactieve agressie bij jongens in het primair onderwijs: effecten na één jaar. (2023). Pedagogische Studiën, 84(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14526