Wiskunde en ICT: Inleiding op het themanummer

Auteurs

  • K.P.E. Gravemeijer
  • A. Bakker
  • T. Wubbels

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze discussiebijdrage is een kritische bespreking van zes artikelen die voortgekomen zijn uit het NWO-aandachtsgebied ICT als hulpmiddel bij het zelfstandig leren van wiskunde. In het eerste artikel werd de gemeenschappelijke basis van ontwikkelingsonderzoek besproken, vervolgens kwamen er drie artikelen waarin de computer gebruikt wordt bij het leren van wiskundige begrippen en in de laatste twee werd samenwerkend leren met de computer en de rol van de docent daarbij besproken. Het onderzoek getuigt van een nauwgezette beschrijving van ontwikkelingsonderzoek dat op een uitstekende wijze ontworpen is door de onderzoekers. In de discussie wordt gereflecteerd op de mogelijk - heden en grenzen van ontwikkelingsonderzoek, de wijze waarop de computer ingezet wordt en de centrale rol van de docent. Mogelijkheden van de computer om feedback te geven in plaats van de docent worden niet gebruikt, terwijl de docent nauwelijks getraind wordt in de didactiek voor het te geven onderwijs. De bereikte leerresultaten demonstreren inzicht in de onderwezen begrippen

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp