Instrument, orkest en dirigent: een theoretisch kader voor ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs

Auteurs

  • P. Drijvers

Trefwoorden:

Samenvatting

In het deelonderzoek Algebra leren in een computeralgebraomgeving van het aandachtsgebied Wiskunde en ICT is het theoretische kader van de instrumentele benadering van ICT-gebruik vruchtbaar gebleken. Daarom is deze benadering in vervolgonderzoek toe - gepast en uitgewerkt. In dit artikel wordt nagegaan op welke manier dit kader in deze studies is gebruikt. De vraag is welke bijdrage deze benadering levert aan het onderzoek naar de rol van ICT bij het leren van wiskunde. In het eerste deel van dit artikel wordt de in - strumentele benadering beschreven. In het tweede deel wordt besproken op welke manier dit kader in het PROO-deelonderzoek en in twee vervolgstudies is gebruikt. De conclusie is dat de instrumentele benadering een breed toepasbaar kader vormt voor het onderzoek naar het gebruik van ICT-gereedschap bij het leren van wiskunde, en specifieke bijdragen levert waarin andere theoretische kaders niet lijken te voorzien. De reikwijdte van deze theorie en de samenhang met andere theorieën verdienen nader onderzoek

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Instrument, orkest en dirigent: een theoretisch kader voor ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14528