Diagrammatisch redeneren als basis voor begripsontwikkeling in het statistiekonderwijs

Auteurs

  • A. Bakker

Trefwoorden:

Samenvatting

Het theoretisch uitgangspunt van dit onderzoek over statistiekonderwijs is dat diagrammatisch redeneren een basis vormt voor begripsontwikkeling. Diagrammatisch redeneren wordt gedefinieerd als het maken van een diagram, ermee experimenteren en het reflecteren op de opgedane ervaringen. Twee belangrijke processen bij het reflecteren zijn predikatie en abstractie. Het specifieke vermoeden dat getest werd in het hier beschreven onderwijsexperiment, is dat leerlingen een begrip van statistische verdeling kunnen ontwikkelen door diagrammatisch redeneren over groeiende steekproeven. De onderzoeksvraag die in dit artikel centraal staat, is hoe een serie onderwijsactiviteiten met minitools (Java-applets) het diagrammatisch redeneren van leerlingen in een tweede klas havo-vwo ondersteunde en hoe dit leidde tot een begrip van verdeling in relatie tot andere statistische begrippen en diagrammen. Het genoemde vermoeden over groeiende steekproeven werd bevestigd en daarmee is empirische ondersteuning gevonden voor genoemd theoretisch uitgangspunt over diagrammatisch redeneren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Diagrammatisch redeneren als basis voor begripsontwikkeling in het statistiekonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14529