Samenwerkend computerondersteund wiskunde leren en de rol van de docent in havo-4

Auteurs

  • M. Pijls
  • R. Dekker
  • B. Hout-Wolters van
  • M. Veenman

Trefwoorden:

Samenvatting

Als onderdeel van een promotieonderzoek rond samenwerkend, onderzoekend wiskunde leren met behulp van de computer hebben we een studie uitgevoerd gericht op de rol van de docent in havo-4 bij wiskunde A. In een van de twee condities werden de leerlingen uitsluitend begeleid op hun interacties (proceshulp) en kregen ze geen inhoudelijke (wiskundige) hulp van de docent. Leerlingen hadden grote moeite met deze manier van werken en verwachtten van de docent meer uitleg. Twee leerlingen gaven echter ook aan dat ze geleerd hadden om “zelf meer en beter na te denken”. Van deze twee leerlingen wordt in dit artikel geïllustreerd hoe ze onder invloed van de gegeven proceshulp tot het inzicht kwamen dat ze door zelf meer en beter na te denken een wiskundig probleem konden oplossen. Hiervoor werden geluidsopnamen van de leerlingen en hun geschreven opdrachten geanalyseerd. Zowel voor de leer - lingen als de docent bleek het een moeizaam proces waarbij de motivatie en de werkhouding van de leerlingen van belang bleek. Aansluitend bij de problemen en successen van dit tweetal en hun docent worden enige aanbevelingen gedaan voor het begeleiden van samenwerkend onderzoekend wiskunde leren in havo-4.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Samenwerkend computerondersteund wiskunde leren en de rol van de docent in havo-4. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14531