Ontwikkeling van een leeromgeving voor samenwerkend leren

Auteurs

  • D.J. Hoek

Trefwoorden:

Samenvatting

In een onderwijsexperiment werden twee docenten gedurende een schooljaar ondersteund bij het gebruik van de grafische rekenmachine als gereedschap, als leermiddel voor probleemoplossen en voor het begeleiden van groepswerk. In dit artikel worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: Hoe ontwikkelde docentinstructie zich gedurende een schooljaar? Wat is de mogelijke invloed van deze ontwikkeling geweest op de interacties bij het samenwerkend leren? Uit een retrospectieve analyse bleek dat de begeleiding van de docenten van directe instructie naar een meer proces- en groepsgerichte begeleiding evolueerde. Hierdoor gingen de leerlingen de grafische rekenmachine steeds meer gebruiken om wiskundige concepten te exploreren en te onderzoeken tijdens het samenwerkend leren. Deze verandering kan mogelijk hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de interacties gedurende het betreffende schooljaar. Deze zijn geanalyseerd op het samenwerken en het probleemoplossingsgedrag van de leerlingen. Hieruit bleek dat de leerlingen in het begin van het schooljaar al gericht waren op de andere groeps - leden, waarbij het accent lag op het met elkaar eens zijn. In de loop van het schooljaar ontwikkelden de interacties zich naar een meer kritische houding ten opzichte van elkaar, gaven de groepsleden geleidelijk aan meer kritiek op elkaar, werden nieuwe elementen in de discussie ingebracht en werden meer mogelijke oplossingen verkend. Het interactiepatroon veranderde van voortbordurend naar exploratief.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling van een leeromgeving voor samenwerkend leren. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14532