Ontwikkelingsonderzoek als methode voor onderzoek rond innovatieve leergangen

Auteurs

  • K.P.E. Gravemeijer
  • P.A. Cobb

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel bespreken we ontwikkelings - onderzoek, de onderzoeksmethode die is toegepast in een aantal van de onderzoeks - projecten waarover in dit themanummer wordt gerapporteerd. Dit betreft meer specifiek de methodiek van ontwikkelingsonderzoek rond het ontwikkelen van leergangen, zoals die in de loop van een reeks van onderzoeksprojecten op het gebied van het rekenwiskundeonderwijs door beide auteurs is uitgewerkt. Het doel van dit type onderzoek is het ontwikkelen van theorieën over het leerproces rond een bepaald onderwerp en over de manieren waarop dit leerproces tot stand kan worden gebracht. De kern van dit type onderzoek wordt gevormd door het zogeheten onderwijsexperiment, dat wordt voorafgegaan door een voorbereidende fase en wordt gevolgd door een retrospectieve fase. In dit artikel beschrijven we deze drie fasen en gaan we in op het specifieke karakter van de doelen van ontwikkelingsonderzoek en de daarmee samenhangende kenmerken van de verantwoording van de opbrengst van ontwikkelingsonderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkelingsonderzoek als methode voor onderzoek rond innovatieve leergangen. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14533