Wiskundeonderwijs met computeractiviteiten vraagt constructieruimte voor leerlingen

Auteurs

  • L.M. Doorman

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel beschrijven we een onderzoek naar het gebruik van de computer bij het leren van wiskunde volgens een benadering van geleid heruitvinden. Twee ontwerpheuristieken lijken geschikt om een onderwijsbenadering te realiseren die voortbouwt op intuïtieve redeneringen van leerlingen. De heuristiek van emergent modelleren ondersteunt het plannen van een leertraject van situatie - gebonden modellen naar modellen voor wiskundige redeneringen. De heuristiek van de probleemstellende benadering ondersteunt de docent bij het oproepen van inhoudelijke motieven voor de opeenvolgende activiteiten. Tijdens ontwikkelingsonderzoek in twee vierde klassen merkten we een spanning tussen het beoogde leerproces van geleid heruit - vinden en het presenteren van wiskundige representaties met de computer. We beargumenteren dat opgaven met constructieruimte nodig zijn om klassengesprekken rond de computeractiviteiten te ondersteunen. Die klassengesprekken zijn van belang om de mogelijkheden van de software aan te laten sluiten bij de redeneringen van de leerlingen en om achteraf klassikale consensus te bereiken over het geleerde. Door middel van de opgaven met constructieruimte bleek het mogelijk om de gesprekken te baseren op een productieve inbreng van de leerlingen. Na een tweede ronde van experimenteren concluderen we dat we met de twee ontwerpheuristieken en de geplande klassengesprekken de beoogde onderwijsresultaten konden reali - seren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wiskundeonderwijs met computeractiviteiten vraagt constructieruimte voor leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 84(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14534