Kleuterbouwverlenging in Nederland: omvang, kenmerken en effecten

Auteurs

  • J. Roeleveld
  • I. Veen der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Er bestaan aanwijzingen dat er regelmatig sprake is van zittenblijven in groep 2 van het basisonderwijs, de zogenaamde kleuterbouwverlenging. Het wordt door sommige scholen bewust ingezet als maatregel om de achter - standen van kinderen te bestrijden, met als argument dat een extra investering in de kleuterperiode zich uitbetaalt in de latere schoolloopbaan. Onduidelijk is of leerlingen inderdaad profiteren van kleuterbouwverlenging. In dit artikel is onderzocht hoe vaak en bij welke kinderen kleuterbouwverlenging voorkomt, of er ontwikkelingen zijn in de tijd en in hoeverre leerlingen profiteren van de verlenging. Er is gebruik gemaakt van gegevens uit vijf opeenvolgende metingen van het PRIMAcohortonderzoek, van 1994/1995 - 2002/2003. Bij ongeveer één op de tien leerlingen blijkt sprake van kleuterbouwverlenging. Een deel (13%) van hen wordt later verwezen naar het speciaal basisonderwijs, een klein deel (3%) blijft later opnieuw zitten. Bij de overige leerlingen zijn slechts tijdelijk positieve effecten te zien op onderwijsprestaties. Geconcludeerd wordt dat het aanbeveling verdient meer terughoudend te zijn bij het besluiten tot kleuterbouwverlenging

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kleuterbouwverlenging in Nederland: omvang, kenmerken en effecten. (2023). Pedagogische Studiën, 84(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14535