Discussie: Naar meer evidence-based onderwijs?

Auteurs

  • K.P.E. Gravemeijer
  • P.A. Kirschner

Trefwoorden:

Samenvatting

De Onderwijsraad (2006) benadrukt in haar advies “Naar meer evidence based onderwijs” het belang van gerandomiseerd experimenteel onderzoek, zoals dat in de gezondheidszorg wordt toegepast, als de manier om meer evidence-based onderwijsbeleid mogelijk te maken. Kennis over interventie-effecten zou daarmee volgens de Onderwijsraad op de meest sterke evidentie berusten. In deze bijdrage stellen we deze gedachte ter discussie. Er zijn volgens ons tal van problemen verbonden aan de rol van gerandomiseerd experimenteel onderzoek in de context van onderwijsinnovatie. We betogen dat een hierop gebaseerde evidence-based benadering in deze context niet uitvoerbaar, niet betaalbaar, en te generaliserend is, wel laat zien wat werkt, maar niet hoe ‘het’ werkt, en bovendien vertragend en conserverend werkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp