De meerwaarde van partnerschappen in de lerarenopleiding

Auteurs

  • A. Schepens
  • A. Aelterman

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze bijdrage beschrijft een onderzoek naar de meerwaarde van alternatieve opleidingsroutes voor leraren. De onderzoekers wen - sten meer gefundeerd bewijs te leveren over de effectiviteit van partnerschappen tussen opleidingsinstituten en stagescholen en dit in termen van de voorbereiding op het lerarenberoep. Empirisch bewijs voor deze effectiviteit is namelijk schaars. Het onderzoek is een gevalstudie met een comparatieve opzet die een ruime bevraging beoogt van diverse groepen betrokkenen bij de opleiding en begeleiding van toekomstige leraren in een Bacheloropleiding Onderwijs: Secundair Onderwijs in Vlaanderen. Er is gebruik gemaakt van een combinatie van diverse onderzoeksmethoden. In dit artikel wordt gerapporteerd over de centrale onderzoeksvraag uit deze geval - studie die betrekking heeft op de effectiviteit van een partnerschaparrangement. Naast een beschrijving van deze procedure en de belangrijkste bevindingen besluiten de auteurs met enkele kritische reflecties bij het gekozen opzet en suggesties voor verder onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De meerwaarde van partnerschappen in de lerarenopleiding. (2023). Pedagogische Studiën, 84(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14539