De effecten van de evaluatie-ervaring op de percepties van studenten over assessment

Auteurs

  • K. Struyven
  • F. Dochy
  • S. Janssens
  • W. Schelfhout
  • S. Gielen

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze studie onderzoekt de effecten van de concrete ervaring met een ongekende evaluatievorm op de percepties van studenten ten aanzien van deze evaluatievorm en ‘assessment’. Daartoe werd een cursus Ontwikkelingspsychologie ingericht waarbij vier evaluatievormen – namelijk een meerkeuzetoets, een casusexamen, een ‘peer assessment’ en een portfolio – werden toegekend aan vijf onderzoeksgroepen (N = 612). Data werden verzameld via een ‘pretest-posttest design’ met vragenlijsten. De resultaten tonen aan dat onbekende evaluatievormen aanvankelijk onbemind zijn. Onzekerheid over de procedure en de invloed op de prestaties leidt tot een kritische, weerhoudende attitude. Niettegenstaande ondervindt elke evaluatievorm na het examen een toename van positieve percepties, evenals verwante evaluatievormen. De proportionele toename verschilt echter van methode tot methode. Hoe positiever de ervaringen met de evaluatievorm, des te hoger is de toename van positieve percepties. Het nastreven van positieve ervaringen, zelfs met ongekende evaluatievormen, lijkt bijgevolg een aangewezen innovatiestrategie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De effecten van de evaluatie-ervaring op de percepties van studenten over assessment. (2023). Pedagogische Studiën, 83(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14545