Effecten van autonomie en interne decentralisatie op leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs: Een internationaal vergelijkende studie

Auteurs

  • R. Maslowski
  • H. Luyten

Trefwoorden:

Samenvatting

Het onderwijsbeleid in Nederland staat de laatste jaren in het teken van deregulering en autonomievergroting van scholen. Achterliggende rationale is dat een grotere autonomie van scholen de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Aan de hand van een secundaire analyse van PISA-gegevens is onderzocht of er aanwijzingen zijn die deze beleidsveronderstelling ondersteunen. Vier domeinen van autonomie en interne decentralisatie van bevoegdheden zijn daarbij onderscheiden: personeelsmanagement, financiele middelen, leerlingenbeleid en curriculum. De studie laat zien dat een grotere autonomie op personeelsgebied samenhangt met een hogere leesvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs, hetgeen verklaard kan worden door de compositie van de leerlingenpopulatie op school. Autonomie op personeelsgebied is echter vooral in landen waar relatief weinig beslissingen ten aanzien van werving en salariering van onderwijspersoneel door scholen worden genomen, gerelateerd aan de sociale compositie van de school.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van autonomie en interne decentralisatie op leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs: Een internationaal vergelijkende studie. (2023). Pedagogische Studiën, 83(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14547