Discussie Democratie leren: Van der Hoeven en De Winter over onderwijs en burgerschapsvorming

Auteurs

  • W. Veugelers

Trefwoorden:

Samenvatting

Maatschappelijke ontwikkelingen als de toenemende kloof tussen politiek en samenleving, het “zinloos” geweld, politieke moorden en sociale en culturele problemen met “nieuwkomers” hebben de druk op het onderwijs om invulling te geven aan haar pedagogische taak versterkt. Burgerschapsvorming is daarbij een centraal concept. Adviesorganen als de Onderwijsraad (2003a, 2003b) en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR, 2004) brengen studies uit waarin een grotere bijdrage van het onderwijs aan burgerschapsvorming wordt bepleit. De Utrechtse hoogleraar Micha de Winter verrichtte op verzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een studie naar opvoeding en burgerschapsvorming en de rol van de overheid daarbij. In dit essay bespreken we de studie van De Winter en wordt deze geplaatst tegen de achtergrond van het overheidsbeleid ten aanzien van onderwijs en burgerschapsvorming. Centraal staan daarbij de vragen in hoeverre de introductie van het begrip democratie een vooruitgang is vergeleken bij de burgerschapsvorming van minister Van der Hoeven, en waar bij de uitwerking van het begrip democratie voor het onderwijs aandacht aan moet worden besteed.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie Democratie leren: Van der Hoeven en De Winter over onderwijs en burgerschapsvorming. (2023). Pedagogische Studiën, 83(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14554