Rationales achter werkplekleren

Auteurs

  • A.F.M. Nieuwenhuis
  • M. Woerkom

Trefwoorden:

Samenvatting

De meningen over het leerpotentieel van de werkplek verschillen nogal. Enerzijds zijn er studies die concluderen dat de werkplek een krachtige leeromgeving is, anderzijds staan daar studies tegenover die wijzen op de ineffectiviteit van de werkplek als leerplek. In dit artikel wordt de oorzaak voor die meningsverschillen gezocht in verschillende rationales in relatie tot leren op de werkplek. Uit efficiëntieoverwegingen zijn beroepsopleidingen tegenwoordig maatschappelijk georganiseerd vanuit een seriële rationaliteit: onderwijs als voorbereiding op werk. Het leerpotentieel van de werkplek wordt veelal beschouwd vanuit die rationaliteit. In dit artikel stellen wij dat er verschillende doelrationaliteiten in het geding zijn bij leren op de werkplek. Wij onderscheiden naast voorbereiding drie andere doelrationaliteiten: optimalisatie, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. Deze doelrationaliteiten leveren een gedifferentieerde set van evaluatiecriteria op voor het leerpotentieel van de werkplek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel