Effecten van een evidence-based design voor werkplekleren

Auteurs

  • F.T.L. Blokhuis

Samenvatting

Werkplekleren neemt binnen het middelbaar beroepsonderwijs een belangrijke plaats in. In een onderzoek onder studenten in het middelbaar beroepsonderwijs, werknemers en hun begeleiders in bedrijven is gekeken in hoeverre de effectiviteit van dat leren beinvloed kan worden. Op basis van een literatuurstudie is een model voor werkplekleren ontwikkeld. Het model is omgezet in richtlijnen voor interactie. In drie bedrijven is de hypothese getest dat het gebruik van de richtlijnen door de begeleider tot een significant betere competentieverwerving bij de student leidt. Op basis van de bevindingen is de hypothese verworpen. Wel is er een invloed van werkplekkenmerken, studentkenmerken en begeleiderskenmerken op het gebruik van de richtlijnen en de competentieverwerving. Begeleiding door jonge werknemers met weinig werkervaring leidt tot significant betere competentieverwerving bij studenten. De resultaten van het onderzoek laten zien dat het benutten van leerpotentieel van de werkplek een gerichte, substantiële investering van bedrijven in interactie vraagt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van een evidence-based design voor werkplekleren. (2023). Pedagogische Studiën, 83(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14574