De authoritatieve leerkrachtstijl: een model voor de studie van leerkrachtstijlen

Auteurs

  • E. Sierens
  • B. Soenens
  • M. Vansteenkiste
  • L. Goossens
  • F. Dochy

Trefwoorden:

Samenvatting

In het onderwijs is er een trend om via activerende werkvormen zelfregulatieve vaardigheden te stimuleren. De implementatie van dergelijke werkvormen verloopt echter niet probleemloos en hun effecten zijn soms negatief. Daarom gaan we er van uit dat de context – en meer specifiek de leerkrachtstijl – waarbinnen de werkvormen aan bod komen, een essentiële bijdrage levert aan het stimuleren van zelfregulatieve vaardigheden. In deze bijdrage geven we een omschrijving van het begrip leerkrachtstijl aangezien er een gebrek is aan een theoretische achtergrond met betrekking tot het concept. Hiervoor doen we een beroep op theorieën over ouderlijke opvoedingsstijlen en de zelfdeterminatietheorie. Een integratie van beiden brengt drie leerkrachtstijldimensies aan het licht die invulling geven aan de leerkrachtstijl: autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid. Vervolgens tonen we aan hoe deze dimensies zelfgereguleerd leren faciliteren door in te spelen op de autonome motivatie. We besluiten het artikel met enkele onderzoeksvragen die naar boven komen vanuit het model.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De authoritatieve leerkrachtstijl: een model voor de studie van leerkrachtstijlen. (2023). Pedagogische Studiën, 83(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14576