Het effect van een jaar onderwijs op de wiskundeprestaties in groep 5 en 6 en de verschillen tussen scholen

Auteurs

  • H. Luyten

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel laat zien hoe men meerniveau analyse, de standaardmethode om “schooleffecten” in kaart te brengen, kan combineren met onderbroken regressie (‘regression discontinuity’).Terwijl gebruikelijke meerniveau analyses uitsluitend een schatting van relatieve effecten opleveren (verschillen tussen scholen), kan met onderbroken regressie het effect van een jaar onderwijs gerelateerd worden aan een betekenisvol nulpunt. Met een combinatie van beide benaderingen wordt zowel het absolute effect als de spreiding ervan tussen scholen in kaart gebracht. Toepassing in Nederland vergt vanwege het hoge percentage zittenblijvers wel aanvullende assumpties. Secundaire analyses op data van TIMSS-95 (Third International Mathematics and Science Study) laten zien dat deze benadering verrassende inzichten oplevert over de effectiviteit van het Nederlandse basisonderwijs en de verschillen tussen scholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het effect van een jaar onderwijs op de wiskundeprestaties in groep 5 en 6 en de verschillen tussen scholen. (2023). Pedagogische Studiën, 83(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14577