De praktijkkennis van ervaren bètadocenten in de context van de invoering van het vak Algemene Natuurwetenschappen

Auteurs

  • I. Henze
  • J. Driel van
  • N. Verloop

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de praktijkkennis van negen ervaren bètadocenten op het moment dat zij nog maar kort onderwijs verzorgen in een nieuw vak: Algemene Natuurwetenschappen. De gedachte hierachter was dat de praktijkkennis van docenten in belangrijke mate bepaalt hoe zij op deze vernieuwing reageren. Het onderzoek was gericht op het in kaart brengen van overeenkomsten en verschillen in de inhoud en structuur van de praktijkkennis. Hiertoe is de algemeen-pedagogische kennis van de docenten onderzocht in relatie tot hun Pedagogical Content Knowledge (PCK) over modellen en modelleren, en hun vakkennis op dit gebied. Er is gebruikgemaakt van een semi-gestructureerd interview en een vragenlijst. Uit de analyse van de verzamelde gegevens kwamen twee typen praktijkkennis naar voren. In beide typen worden verschillende perspectieven op leren en onderwijzen gecombineerd en is sprake van samenhang tussen algemeen-pedagogische kennis en PCK. Een van beide typen kan als meer geïntegreerd worden gekenschetst en is uitgebreider voor wat betreft de inhoud van de PCK. Voor beide typen geldt dat de kennis over modellen en modelleren minder duidelijk samenhangt met de andere kenniselementen en bovendien niet onderscheidend is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De praktijkkennis van ervaren bètadocenten in de context van de invoering van het vak Algemene Natuurwetenschappen. (2023). Pedagogische Studiën, 82(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14579