Het onderwijsproductiviteitsmodel van Walberg: Enkele factoren in het hoger onderwijs nader onderzocht

Auteurs

  • M. Bruinsma
  • E.P.W.A. Jansen

Trefwoorden:

Samenvatting

Het onderwijsproductiviteitsmodel van H. J. Walberg gaat uit van negen factoren die de uitkomsten van het onderwijs beïnvloeden. Een aantal factoren uit dit model is gebruikt ter verklaring van de studieresultaten van een steekproef van eerstejaarsstudenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. De gegevens over deze factoren zijn verzameld bij de studentenadministraties van de opleidingen, door analyse van studiegidsen en door middel van vragenlijsten bij studenten (zowel vragenlijsten voor cursusevaluaties als ‘selfreports’ door studenten). Uit dit onderzoek kwam naar voren dat vijf factoren, die gerelateerd kunnen worden aan het onderwijsproductiviteitsmodel, 29% tot 31% van de variantie in studieresultaat verklaarden. Zo bleken de variabelen gemiddeld eindexamencijfer vwo, motivatie in termen van verwachtingen, de ervaren kwaliteit van beoordeling, de studielast, en het aantal actieve contact-uren van invloed te zijn op het studieresultaat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het onderwijsproductiviteitsmodel van Walberg: Enkele factoren in het hoger onderwijs nader onderzocht. (2023). Pedagogische Studiën, 82(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14582