Krachtige leeromgevingen in het middelbaar beroepsonderwijs: Vormgeving en effecten

Auteurs

  • E. Bruijn de
  • M. Overmaat
  • M. Glaudé
  • I. Heemskerk
  • Y. Leeman
  • J. Roeleveld
  • L. Venne de van

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel presenteert de resultaten van een onderzoek naar verschillen tussen beroepsopleidingen die het primaire proces overwegend vormgeven in overeenstemming met het concept krachtige leeromgeving, en beroepsopleidingen waar in mindere mate sprake is van een dergelijke vormgeving. Daarbij is nagegaan in hoeverre er een relatie is tussen het interne rendement en de onderwijskundige inrichting, en de invloed van motivatieaspecten op deze relatie. Er zijn 11 casestudies uitgevoerd bij technische beroepsopleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs waarin het opleidingstraject van in totaal 200 deelnemers gedurende hun tweede opleidingsjaar is gevolgd. Deze 11 opleidingstrajecten laten een uiteenlopende vormgeving van krachtige leeromgevingen zien. Het bevorderen van zelfregulatie levert een duidelijke bijdrage aan de studievoortgang. De relatie tussen kenmerken van krachtige leeromgevingen, motivatie en intern rendement is niet eenduidig. Bij de overgang naar innovatieve leeromgevingen missen deelnemers houvast en waarderen zij hun leeromgeving negatief als zij onvoldoende medesturing kunnen geven aan de omslag in de wijze van leren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Krachtige leeromgevingen in het middelbaar beroepsonderwijs: Vormgeving en effecten. (2023). Pedagogische Studiën, 82(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14585