Effecten van programma’s ter bevordering van de sociale competentie in het Nederlandse primair onderwijs

Auteurs

  • C.W. Overveld van
  • J.J. Louwe

Trefwoorden:

Samenvatting

De Nederlandse samenleving - daarbij inbegrepen het onderwijs - ervaart een toename van problemen in het gedrag van kinderen en jongeren. De mening dat de school in de aanpak hiervan een taak heeft, wordt breed gedragen. Scholen proberen een voor hun situatie passende oplossing te vinden, onder andere door het gaan gebruiken van programma’s ter bevordering van de sociale competentie. Deze interventieprogramma’s trachten middels lessen met een methodische opbouw een (verdere) ontwikkeling van antisociaal gedrag bij kinderen te voorkomen. Van een groot aantal Nederlandse sociale competentieprogramma’s dat bestemd is voor kinderen in de basisschoolleeftijd blijken geen effectiviteitsgegevens bekend, of zijn de gepubliceerde resultaten gebaseerd op onderzoek met een kwalitatief pover onderzoeksdesign. Inzicht hierin is voor de onderwijspraktijk van groot belang bij de afwegingen over de aanschaf en invoering van een dergelijk programma.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van programma’s ter bevordering van de sociale competentie in het Nederlandse primair onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 82(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14588