Effecten van stimulering van beginnende geletterdheid in groep 2

Auteurs

  • M. Droop
  • S. Peters
  • C. Aarnoutse
  • L. Verhoeven

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel worden de resultaten beschreven van twee experimentele studies naar de effecten van een interventieprogramma voor het stimuleren van beginnende geletterdheid in groep 2 van de basisschool. De eerste studie (N = 263) vond plaats gedurende 16 weken in de tweede helft van het schooljaar, de tweede studie (N = 442) gedurende 20 weken in de eerste helft. Onderzocht werd of het interventieprogramma bij autochtone en allochtone leerlingen effect heeft op de ontwikkeling van geletterdheid, taalbewustzijn en woordenschat. Het interventieprogramma was samengesteld op basis van door het Expertisecentrum Nederlands ontwikkelde prototypen op het gebied van beginnende geletterdheid en woordenschat, en bevatte een vaste structuur waarmee dagelijks gewerkt werd. De resultaten van beide studies laten zien dat zowel de autochtone als allochtone leerlingen van de experimentele groepen beter presteren op geletterdheid, taalbewustzijn en woordenschat dan de leerlingen van de controlegroep

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van stimulering van beginnende geletterdheid in groep 2. (2023). Pedagogische Studiën, 82(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14590