Computergebruik thuis en internetvaardigheid in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • H. Kuhlemeier
  • B. Hemker

Trefwoorden:

Samenvatting

Het verwerven en verwerken van informatie met behulp van het internet en de computer wordt in onze informatiemaatschappij steeds belangrijker. Voor hun schoolwerk dienen leerlingen tegenwoordig te beschikken over een breed scala aan digitale vaardigheden. In dit artikel worden verschillen tussen leerlingen in het bezit en het gebruik van de computer en internet in verband gebracht met de prestaties op een zogeheten kennis-overvaardighedentest. Deze test meet de mate waarin leerlingen bedreven zijn in voor school relevante ict-toepassingen, zoals internetten, e-mailen en tekstverwerken. Het onderzoek is uitgevoerd bij leerlingen in het eerste en derde leerjaar van het voortgezet onderwijs. Het bezit en gebruik van de computer, internet en e-mail in de thuissituatie levert een positieve bijdrage aan de vaardigheid in het gebruik van het internet en de computer voor school (rekening houdend met de achtergrond van de leerlingen). Leerlingen in de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg en allochtone leerlingen blijken achter te blijven bij respectievelijk havo/vwo-leerlingen en autochtone leerlingen. Dit geldt niet alleen voor het bezit en gebruik van het internet en de computer in de thuissituatie, maar ook voor de vaardigheid in voor school relevante ict-toepassingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Computergebruik thuis en internetvaardigheid in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 82(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14592