Het elaboratiegedrag van leerlingen in een coöperatieve leergroep: Evaluatie van een scholingsprogramma

Auteurs

  • S. Veenman
  • E. Denessen
  • A. Akker den van
  • J. Rijt der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel beschrijft de effecten van een scholingsprogramma voor leerkrachten basisonderwijs op het elaboratiegedrag van de leerlingen in een coöperatieve leersituatie. Elaboratie wil hier zeggen: het geven van uitleg met argumentaties of toelichtingen. Het onderzoek is opgezet volgens een ‘pretest posttest control-group design’. Tijdens het samenwerken aan een rekentaak zijn de interacties van 24 duo’s uit groep 8 uitgeschreven. De resultaten laten zien dat de leerlingen uit de experimentele groep elkaar significant meer elaboraties geven dan de leerlingen in de controlegroepen. Dit effect is toe te schrijven aan een afname van het elaboratiegedrag in de controlegroepen. Verder blijkt dat de leerlingen met ervaring in coöperatief leren hoger scoren op de rekentaak dan de leerlingen zonder ervaring met coöperatief leren. Na afloop van het onderzoek is aan de leerkrachten en leerlingen uit de experimentele groep gevraagd naar hun interpretaties van de gevonden resultaten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het elaboratiegedrag van leerlingen in een coöperatieve leergroep: Evaluatie van een scholingsprogramma. (2023). Pedagogische Studiën, 82(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14593