Schoolprestaties van leerlingen uit de lagere strata op openbare, bijzondere en privé-scholen: een cross-nationale test van de Coleman en Hoffer-these

Auteurs

  • R. Corten
  • J. Dronkers

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel beantwoorden wij de vraag of leerlingen uit de lagere sociale klassen beter presteren op bijzondere scholen dan op openbare scholen of op echte privé-scholen. In de tachtiger jaren vonden Coleman en Hoffer (1987) in de VS dat de prestaties van deze leerlingen beter waren op religieuze scholen dan op openbare scholen. Wij onderzoeken met de cross-nationale PISA-data of het positieve effect van private, overheidsafhankelijke scholen verschilt tussen leerlingen van verschillende sociale strata. We verwachten dat de Coleman en Hoffer-these opgaat voor de private, overheidsafhankelijke scholen, omdat het in deze 19 OECD landen meestal de religieuze scholen zijn die meer mogelijkheden hebben om functionele gemeenschappen te vormen en sociaal kapitaal te creëren. De resultaten tonen aan dat de private, overheidsafhankelijke scholen inderdaad meer effectief zijn voor leerlingen met weinig cultureel kapitaal, maar private, onafhankelijke scholen zijn ook meer effectief voor leerlingen uit grote gezinnen of met een lage sociale status.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schoolprestaties van leerlingen uit de lagere strata op openbare, bijzondere en privé-scholen: een cross-nationale test van de Coleman en Hoffer-these. (2023). Pedagogische Studiën, 82(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14594