Allochtone leerlingen in de basisvorming van het wiskundeonderwijs

Auteurs

  • C. Boer den van
  • K.P.E. Gravemeijer

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze bijdrage beschrijft onderzoek naar de vraag hoe het komt dat allochtone leerlingen minder succes hebben in het wiskundeonderwijs. Docenten en leerlingen zijn onderzocht door middel van observaties, interviews, experimenten en wiskundetesten. Het onderzoek had het karakter van design research, waarbij innovatieve leeromgevingen zijn gecreëerd om het leergedrag van allochtone leerlingen zichtbaar te maken. De analyses van dit leergedrag, en van het onderwijsgedrag van de docent, hebben zicht gegeven op mechanismen die de onderwijsachterstand van allochtone leerlingen mede verklaren. Het blijkt dat allochtone leerlingen zich in de wiskundelessen veelal passief opstellen. Vanwege hun gebrek aan taalvaardigheid richten zij zich op het rekenwerk en de antwoorden. Hierdoor leren ze weinig van hun eigen wiskundige activiteiten en beperkt het leren zich tot instrumenteel begrijpen.Tot slot wordt gepleit voor didactische interventies die primair tot doel hebben docenten en leerlingen hiervan bewust te maken, en hen te helpen dit gedrag te veranderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Allochtone leerlingen in de basisvorming van het wiskundeonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 82(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14598