Samenwerking onderzoek en praktijk: Mogelijkheden en grenzen

Auteurs

  • R. Vandenberghe

Trefwoorden:

Samenvatting

Discussies over de kloof tussen onderzoek (wetenschappelijke kennis) en praktijk (praktische kennis) worden sinds lang gevoerd. De laatste jaren wordt er systematisch gezocht naar mogelijkheden om de kloof te overbruggen. Onderzoek en praktijk zijn de laatste 50 jaar uit elkaar gegroeid en zijn twee systemen geworden die volgens hun eigen grammatica functioneren, en waarbij verschillende beloningssystemen worden gehanteerd. In de literatuur worden voorstellen geformuleerd om de invloed van onderzoek op de praktijk te versterken. Zo worden over bepaalde thema’s goede samenvattingen aangeboden aan practici. Het meest uitgewerkte voorstel is de zogenaamde RDD-benadering. De geringe impact van onderzoek op de praktijk wordt onder andere verklaard door het feit dat er bij toepassing van onderzoeksresultaten een grote invloed is van de locale context waarin de toepassing plaatsheeft. Tijdens het laatste decennium van de vorige eeuw werd steeds meer gewerkt met zogenoemde ‘design-experiments’ als een mogelijkheid voor optimalisering van de praktijk. In dergelijk construerend onderzoek worden bijvoorbeeld theorieën over leren en onderwijzen getoetst in de dagelijkse praktijk, en wordt gezocht naar mogelijkheden om theorie en praktijk zinvol met elkaar te integreren. Professionele leergemeenschappen bieden een context om deze integratie te realiseren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Samenwerking onderzoek en praktijk: Mogelijkheden en grenzen. (2023). Pedagogische Studiën, 82(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14599