Leren van onderzoek: De benutting van datafeedback ten behoeve van schoolontwikkeling

Auteurs

  • F.P. Geijsel
  • M.L. Krüger

Trefwoorden:

Samenvatting

De intentie achter interne kwaliteitszorg is dat scholen vermogen ontwikkelen om data over de school te benutten voor het interne veranderingsproces. Onderzoek laat echter zien dat dit onvoldoende plaatsvindt. Om meer inzicht te verwerven in de wijze waarop scholen kunnen leren van onderzoek, is een procesevaluatie uitgevoerd van de ontwikkeling van een datafeedbackcyclus ten behoeve van schoolontwikkeling bij een stichting voor basisonderwijs. Vanuit een veranderkundig perspectief is geanalyseerd welke en wiens activiteiten gedurende het ontwikkelingsproces hebben plaatsgevonden, en hoe de activiteiten hebben bijgedragen aan het vergroten van het vermogen om met behulp van datafeedback schoolontwikkeling in gang te zetten. Om de beoogde doelstellingen van integrale kwaliteitszorg te bereiken, zal onderzoek in scholen gericht moeten zijn op de rol en positie van datafeedback als methodiek. Het genereren van veranderingsvermogen en het ondersteunen van scholen bij schoolontwikkeling vraagt om activerende rollen van, en samenwerking tussen onderzoekers, bovenschools management, schoolleiders en schoolbegeleiders.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren van onderzoek: De benutting van datafeedback ten behoeve van schoolontwikkeling. (2023). Pedagogische Studiën, 82(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14601