Lerend werken in de docentenwerkplaats: Praktijktheorieën van docenten over competentiegericht voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs

Auteurs

  • A. Seezink
  • J.M.M. Sanden der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek is vanuit een SOOP-perspectief (integrale benadering van Schoolontwikkeling, Opleiding van leraren, Onderwijskundig onderzoek en Professionele ontwikkeling van leraren) opgezet bij docenten met verschillende (vak)achtergronden, die samenwerken in een docentenwerkplaats. In deze docentenwerkplaats worden loopbaangerichte projecten, lesmaterialen en didactische werkvormen ontwikkeld in het kader van het vormgeven van competentiegericht voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Onderzocht is, in hoeverre concepten en principes uit het Cognitive Apprenticeship Model naar voren komen in de praktijktheorieën van deze docenten. De docenten gingen vooral in op didactische maatregelen en kenmerken van de sociale context. Uitspraken over leerinhouden en opbouw van het onderwijsprogramma kwamen in mindere mate naar voren. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in hoeverre zich daarbij een (eventuele) spanning tussen het door Sfard (1998) onderscheiden acquisitieen participatieperspectief manifesteert. Dat bleek het geval bij ongeveer de helft van de docenten. Met dit onderzoek pogen we een bijdrage te leveren aan het proces van gezamenlijke conceptontwikkeling en expansief leren in de docentenwerkplaats.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Lerend werken in de docentenwerkplaats: Praktijktheorieën van docenten over competentiegericht voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 82(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14602