Discussie ‘Onderwijsvernieuwing vanuit de praktijk in historisch perspectief: Het project “Initiatiefrijke Scholen” tegen het licht van lessen over onderwijsvernieuwing van Leon van Gelder

Auteurs

  • H.T.A. Amsing

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze discussiebijdrage wordt het actuele streven om scholen meer zeggenschap te geven bij het proces van onderwijsvernieuwing historisch ingekaderd en wordt gesteld dat lessen van de Groninger onderwijskundige Van Gelder (1913-1981) over onderwijsvernieuwing nog steeds de moeite waard zijn. Van Gelder wees op het belang van het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie en een onderwijsvernieuwingsstrategie waarbij rekening gehouden wordt met tradities en bekwaamheden van individuele leraren. Bovendien pleitte hij voor een actievere rol van de onderwijskunde. De stelling dat Van Gelders lessen tot op de dag van vandaag actualiteitswaarde hebben, is gebaseerd op een vergelijking tussen het door de overheid geïnitieerde project “Initiatiefrijke Scholen” en een in 1958 verschenen werk van de “voorman van de onderwijsvernieuwing”, professor Leon van Gelder.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie ‘Onderwijsvernieuwing vanuit de praktijk in historisch perspectief: Het project “Initiatiefrijke Scholen” tegen het licht van lessen over onderwijsvernieuwing van Leon van Gelder. (2023). Pedagogische Studiën, 82(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14604