Rekenniveau, sociometrische status en sekse in relatie tot scaffolding bij het rekenen van 9- tot 12-jarigen

Auteurs

  • N. Breekveldt
  • D. Brugman

Trefwoorden:

Samenvatting

Zelfstandig werken in de klas vereist dat leerlingen hun medeleerlingen kunnen helpen. Daartoe werd het verband onderzocht tussen rekenniveau, sociometrische status en sekse enerzijds, en helpen bij het rekenonderwijs door leerlingen van de bovenbouw van de basisschool anderzijds. Het helpen van een klasgenoot werd vastgesteld via systematische gedragobservatie bij een rekentaak (n = 40) en via leerkrachtoordelen met behulp van een vragenlijst (n = 92). Sociometrische status en sekse hielden verband met zowel geobserveerd als beoordeeld ‘scaffoldinggedrag’. De verschillen in scaffolding tussen kinderen met een hoge en lage status waren, zowel bij de observaties als bij de oordelen, sterker bij jongens dan bij meisjes. Leerkrachten veronderstelden echter een verband tussen rekenniveau en hulpgedrag, dat niet door de observaties werd bevestigd. Uit de observaties bleek dat in seksegelijke tweetallen meer uitleg en verbale stimulering werd gegeven en er minder stiltes vielen dan in sekseongelijke tweetallen. Met het oog op de bevordering van het zelfstandig werken, worden enkele aanbevelingen gegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rekenniveau, sociometrische status en sekse in relatie tot scaffolding bij het rekenen van 9- tot 12-jarigen. (2023). Pedagogische Studiën, 82(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14605