Sociale competentie als onderwijsdoel: De rol van etnische schoolcompositie en stedelijke omgeving van de school

Auteurs

  • G. Dam ten
  • M. Volman
  • I. Veen der van
  • A. Zwaans

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel staat de vraag centraal naar de relatie tussen sociale onderwijsdoelen en de schoolcontext. Op basis van een schriftelijke vragenlijst zijn de leerdoelen van docenten in het vmbo op het terrein van sociale competentie in kaart gebracht en gerelateerd aan het percentage cumi-leerlingen en de omgeving waarin de school staat. De resultaten laten zien dat alle docenten, ongeacht de schoolse context, belang hechten aan sociale competentie als onderwijsdoel. We hebben geen samenhang gevonden tussen de etnische samenstelling van de leerlingenpopulatie van de school en/of de urbanisatiegraad van de omgeving van de school met de sociale competentiedoelen waaraan docenten in hun vak zeggen te willen werken. Wel blijken docenten die werken in een meer complexe schoolomgeving – zowel in de zin van etnische heterogeniteit van de leerlingenpopulatie als in de zin van de (groot)stedelijke omgeving van de school – een aantal sociale-competentiedoelen voor hun leerlingen minder haalbaar te vinden. De resultaten worden besproken in het licht van onderzoek naar de competenties die jongeren nodig hebben om te participeren in een multiculturele samenleving, en de mogelijkheden waarover scholen beschikken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociale competentie als onderwijsdoel: De rol van etnische schoolcompositie en stedelijke omgeving van de school. (2023). Pedagogische Studiën, 82(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14606