Dialect en sociale ongelijkheid: Een empirische studie naar de sociaal-economische gevolgen van het spreken van dialect in de jeugd

Auteurs

  • G. Kraaykamp

Trefwoorden:

Samenvatting

Maakt het voor de maatschappelijke positie van een persoon in de Nederlandse samenleving iets uit of men is opgevoed met een dialect of streektaal? Een aantal empirische studies laat zien dat slechts beperkte effecten van het spreken van een dialect op onderwijstestresultaten zijn vast te stellen. Daarnaast zijn er echter wel theoretische aanwijzingen om substantiële effecten van het opgroeien met een dialect te verwachten. In deze studie beantwoorden we twee onderzoeksvragen over het spreken van een dialect in de jeugd met gebruikmaking van representatieve informatie over 3.269 volwassen Nederlanders. Allereerst wordt duidelijk dat een socialisatie met een dialect vooral voorkomt in de niet-randstedelijke gebieden van Nederland, en dat vooral personen afkomstig uit gezinnen met laagopgeleide ouders relatief vaak een dialect spreken. De tweede onderzoeksvraag richt zich op een beschrijving van de gevolgen van het spreken van een dialect in de jeugd. De resultaten van de analyses wijzen erop dat de sociale gevolgen van het dialect spreken overduidelijk negatief zijn. Personen die opgroeien met een dialect bereiken gemiddeld genomen een minder hoog opleidingsniveau, en doen het vervolgens ook nog eens minder goed op de arbeidsmarkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Dialect en sociale ongelijkheid: Een empirische studie naar de sociaal-economische gevolgen van het spreken van dialect in de jeugd. (2023). Pedagogische Studiën, 82(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14607