Baard of baart? Accuratesse en strategiegebruik bij het aanvankelijk spellen

Auteurs

  • J. Torbeyns
  • H. Grobben
  • L. Verschaffel
  • P. Gesquière

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek had als doel om de accuratesse waarmee kinderen zelfstandige naamwoorden eindigend op de letter d of de letter t spellen, evenals de strategieën die zij daarbij gebruiken, nauwkeurig in kaart te brengen. Daartoe boden we eerst aan 140 leerlingen van het tweede leerjaar een reeks van 20 woorden eindigend op de letter d of de letter t aan. Vervolgens interviewden we 42 kinderen over de strategieën die zij gebruikten om deze reeks van woorden te spellen. Onze resultaten brachten in de eerste plaats aan het licht dat de klankzuiverheid en de bekendheid van het woord invloed uitoefenen op de juistheid waarmee het woord wordt gespeld. Daarnaast toonden onze resultaten aan dat kinderen gebruikmaken van verschillende strategieën om woorden eindigend op de letter d of t te spellen, en dat zij deze strategieën met verschillende frequentie en efficiëntie toepassen. De frequentie, efficiëntie en flexibiliteit van strategiegebruik hingen ten slotte nauw samen met zowel woordspecifieke kenmerken (klankzuiverheid, woordbekendheid) als kindspecifieke kenmerken (spellingvaardigheid).

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-18

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Baard of baart? Accuratesse en strategiegebruik bij het aanvankelijk spellen. (2023). Pedagogische Studiën, 82(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14613